Когато „неперфектната“ храна намери своя шанс
Днес, докато правех обичайното си седмично пазаруване, попаднах на нещо, което ме накара да се усмихна и да се замисля. В един от щандовете, в обикновена щайгичка, бяха подредени плодове и зеленчуци, които определено не изглеждаха като от рекламните каталози - някои бяха леко наранени, други не толкова свежи, трети просто с „нестандартна“ форма. Цената обаче ме изненада - едва 5 лв. за доста прилично количество. Взех една щайга и докато обмислях какво да сготвя от нея, си дадох сметка, че темата е по-голяма от личната ми покупка.
Как постъпват големите вериги по света
В световен мащаб, особено в Западна Европа, подобни практики вече са част от стратегията на големите вериги. Във Франция например е приет закон, който задължава супермаркетите да не изхвърлят хранителни продукти с изтичащ срок, а да ги даряват на благотворителни организации. В Германия и Великобритания често се срещат рафтове със „съкратен срок на годност“, където продуктите се предлагат на символични цени, за да намерят бързо своя купувач. В други държави пък се популяризира концепцията за „ugly food“ - зеленчуци и плодове с „несъвършен“ вид, които иначе биха останали извън търговската мрежа.
А как процедират малките производители?
При малките производители нещата изглеждат по-различно. Те рядко имат възможност за мащабни кампании или специални секции в магазините си. Често, ако продукцията им не изглежда „каталожно“, я насочват към преработка - например ябълки за сок или мармалад, домати за сосове, праскови за сладка. В най-лошия случай храната остава за животните във фермата. Но рядко отива директно на боклука, защото за тях всяка реколта е резултат от труд, време и вложения.
Позитивите и негативите от изхвърляне на храна
Когато изхвърляме храна, не губим само самия продукт. Губим и водата, енергията и труда, които са вложени в него. От екологична гледна точка това е сериозен проблем, защото хранителните отпадъци водят и до излишни въглеродни емисии. Но има и социален аспект - трудно е да приемем, че докато тонове храна се изхвърлят, има хора, които не могат да си позволят топла вечеря. Позитивната страна е, че все повече потребители и търговци започват да обръщат внимание на проблема и да търсят решения, които да дават шанс на храната да бъде използвана пълноценно.
Къде можем да намерим подобни продукти у нас
Ако темата ви е близка, можете да се огледате в големите хранителни вериги - повечето вече имат рафтове с намалени продукти с кратък срок на годност. Някои биомагазини предлагат зеленчуци с „неперфектен“ вид на по-ниска цена. На пазарите също можете да откриете производители, които с удоволствие ще ви дадат малко по-евтино „второ качество“ продукция, която обаче е също толкова вкусна.
Интересна инициатива в България е и foodObox - мобилно приложение, което ви позволява да „спасите“ кутия изненада, пълна с храна, от ресторанти, сладкарници, кафенета, пекарни, супермаркети и други обекти. Храната в тези кутии е напълно годна за консумация, но е останала в излишък и иначе би била изхвърлена. Цената на една такава кутия е с поне 40% по-ниска от редовната, което прави преживяването едновременно приятно, икономично и устойчиво. Чрез foodObox не само получавате вкусна храна на добра цена, но и допринасяте за намаляване на хранителните отпадъци.
...
В крайна сметка, щайгата за 5 лв. се оказа не просто добра сделка, а и повод да се замисля колко храна отива на вятъра заради външния си вид или наближаващ срок. А може би именно нашите избори като потребители ще определят дали ще дадем шанс на тази храна - или ще я оставим да се превърне в отпадък.
Доматите от моята щайга ще се превърнат в уханен сос с босилек и чесън, прасковите - във вкусен сладкиш, а на останалите продукти със сигурност ще намеря добро приложение.