Когато здравето става кауза – историята на Безглутеновата пекарна Maestro
През края на 2022 година, вдъхновена от личната си борба с глутеновата непоносимост, Нели Кяшифова – управител на Безглутенова пекарна "Маестро" – реши да превърне визията за истински чист безглутенов хляб в реалност. От януарските ремонти на помещението и безбройните тестове на рецепти до официалното откриване през април 2023 г., Нели и нейното семейство не просто стартираха нов бизнес, а положиха основите на сигурна среда за всички, които търсят ежедневен вкус без следа от глутен. В това интервю Нели споделя как личният ѝ опит се превърна в кауза и как „Маестро“ се утвърди като еталон за качество и чистота.
Как възникна идеята за пекарна Maestro и кога решихте, че това ще бъде не просто проект, а семеен бизнес с мисия?
Идеята да създадем собствена безглутенова пекарна се роди в края на 2022г. Аз имам глутенова непоносимост, което за нас беше плюс. От една страна бяхме наясно с предлагането на безглутенови продукти, от друга имахме сериозен опит в безглутеновите печива. Личният ми опит с всякакви закупени печива, произведени в смесено производство, показваше, че продуктът не е наистина чист. Ние искахме да предложим на хората, изключили глутена поради здравословен проблем, истински чист продукт, без следи от глутен. Декември 2022г. вече бяхме твърдо решени, че ще го направим. Януари имахме помещение, започнахме грандиозен ремонт, тестове на рецепти, търсене на опаковки и април 2023г. официално отворихме.
Какви бяха най-големите предизвикателства в началото – технологични, организационни или емоционални?
От технологична гледна точка няма значение дали ще печеш глутенови или безглутенови продукти. Необходимите уреди и в двата случая са едни и същи. Първото ни предизвикателство беше да обучим служителите си. Тези в кухнята - как се работи с безглутенови брашна. Когато глутенът, който е слепващ агент, липсва в едно брашно, тестото е много по-ронливо и много по-трудно за обработка. Същевременно трябваше да обучим и служителите, които работят с нашите клиенти - крайни клиенти и партньори - какво е глутен, какво е лактоза, видовете безглутенови брашна, подсладители и т.н. Нормално е, когато един човек не се е сблъскал с необходимостта да знае повече за това, да не го знае. Огромно предизвикателство беше също и да убедим био магазините да ни се доверят и да започнем да работим заедно. Звъни ти някой един ден и ти обяснява, че е създал първото изцяло безглутеново производство в България и се опитва да се конкурира с вносни сертифицирани продукти. Наистина беше трудно, но сме горди, че вече имаме над 100 партньорски обекта в цялата страна :)
Как подбирате съставките, с които работите, и какви стандарти следвате при създаването на рецептурите?
Суровините при нас се подбират изключително внимателно. За хората, които нямат здравословен проблем с глутена, ще обясня - той не се съдържа само в пшеничното брашно. За съжаление го има почти навсякъде. Брашната, които използваме, се произвеждат специално за нашата пекарна в изцяло безглутенова линия на български завод. Всички суровини, които използваме, ако нямат сертификат, че са без глутен, биват пращани в лаборатория за изследване преди да бъдат доставени при нас. За да можем да гарантираме чист и сигурен продукт на нашите клиенти, това е основно правило, което следваме безкомпромисно. Относно рецептите, още със стартирането нашето желание беше да предложим на своите клиенти не бутикови продукти, а ежедневни такива - печива, които да улеснят ежедневието, които можеш да хапваш често.
Как се справяте с нуждата за пълна безглутенова среда и какви допълнителни мерки взимате, за да осигурите спокойствие за клиентите си?
За да е чиста средата мерките са ясни - приготвяме само безглутенови продукти, използваме само потвърдено сигурни доставчици и суровини.
Част от вашите предложения са без лактоза, а някои и веган – как решихте да добавите и такива продукти, и кои са най-предизвикателните за приготвяне?
За съжаление голяма част от децата, които имат непоносимост към глутен, имат такава и към лактоза, не малък е и процентът на тези, които не могат да консумират яйца. Първите месеци разговарях много с всички родители, които идваха при нас в пекарната в Русе. Имаше дори такива, които идваха директно с листите с изследванията на децата си. Имаше тежки моменти, в които гледаш всички непоносимости на едно детенце с блеснали очички и няма какво да му предложиш. Затова се опитваме да добавим и продукти без лактоза, веган продукти - поне там, където е възможно.
Има ли определени рецепти или продукти, които са особено обичани от клиентите ви – нещо, което се е превърнало във вашата запазена марка?
Трудно е да отговоря на този въпрос. Всеки един продукт има своя жизнен цикъл и живот. Стремим се често да пускаме нови продукти, следим търсенето на старите и така вземаме решение за кой продукт е дошло време да бъде спрян. Сега като се замисля от продуктите, с които стартирахме през април 2023г. има няколко, които и до момента вървят много добре - веган гризини и крекери със семена, котешко езиче без глутен и лактоза. Клиентите ги харесват и продължават да ги купуват.
Каква роля играе директният контакт с клиентите и обратната връзка в развитието на вашата пекарна?
Приели сме личния контакт като наша мантра за успех. Макар и по майчинство (второто ни дете се роди през ноември 2023г) постоянно поддържам контакт с голяма част от партньорските обекти в страната. От една страна аз ги информирам за нови продукти, от друга те дават предложения за такива. Те са в директен контакт с много голяма извадка от нашите клиенти и най-добре могат да кажат какво се търси и от какво има нужда. Лично аз комуникирам и с крайните клиенти в социалните мрежи.
Как се справяте с информираността на хората относно безглутеновото хранене – виждате ли положителна промяна в последните години?
Вярваме, че промяната е започнала и скоро ще се случи. Работим заедно с Асоциация Цьолиакия България - Живот без глутен и се стремим да им помагаме в тяхната информационна кампания - и чрез интервюта, и чрез постове в социалните мрежи, и чрез листовки в партньорски обекти. Важно е да има информираност сред обществото, не само сред засегнатата част от него.
Какви са бъдещите ви планове – нови продукти, разширяване на асортимента или други стъпки, които бихте искали да предприемете?
Първата точка от плана ни за тази година вече е успешно изпълнена. Успяхме да пуснем собствената си линия безглутенов сладолед - цели 10 вкуса, 5 от които веган. В момента работим по разширяване на производството ни. Лятото винаги е време за нови рецепти, които пускаме през септември. Имаме и още един бих казала грандиозен план, но него за сега ще го запазя в тайна :)
Какво послание бихте отправили към хората, които търсят здравословна и чиста алтернатива, но все още не са опитали продукти като вашите?
Бих казала, че без глутен не означава, че не е вкусно както си мислят повечето хора. Бих казала да бъдат по-смели и да опитват нови неща. Бих ги насърчила да купуват повече български продукти, защото са създадени специално за тях. Да избират своята храна, четейки етикета и знаейки, че малкият български производител залага на качествени суровини - използваме истински шоколади, не влагаме палмова мазнина, предлагаме много продукти без захар.
...
Безглутенова пекарна "Маестро" доказва, че здравословното хранене и истинският вкус вървят ръка за ръка. Под ръководството на Нели Кяшифова малкият екип зад „Маестро“ не просто създава хляб и печива без глутен, а предлага спокойствието на чист продукт, в който всеки детайл е внимателно подбран и тестван. Вдъхновени от личния опит на Нели и ангажираността ѝ към всеки клиент, през следващите месеци те ще продължат да разширяват асортимента, без никога да правят компромис с качеството. За всички, които търсят истинска алтернатива, „Маестро“ остава мястото, където вкусът среща доверието.