От първите 20 корена до 5 000 саксии – вдъхновението зад Roseberry Farm

През 2017 г. в самото сърце на Розовата долина започва едно смело начинание: първо пет декара маслодайна роза „Дамасцена“, а малко по-късно – първите контейнери с боровинки като експериментална култура. Успехът на този опит обаче прераства в истинска страст. Днес Roseberry Farm отглежда над 5 000 саксии с повече от 20 сорта американска боровинка и предлага изключителни сладка – без добавена захар, в които узрелите плодове говорят сами за себе си. В новото ни интервю Кристина споделя как се раждат техните продукти, кои уроци й дават сили в най-предизвикателните моменти и защо Roseberry Farm вече е синоним на автентичност и качество.

Как започна историята на Roseberry Farm – какво ви подтикна да се захванете именно с боровинки и рози?

Всичко започна през 2017 година с 5 декара рози от сорта „Дамасцена“. Малко по-късно в Нено се зароди идеята за отглеждане на боровинки. Първите 20 корена бяха закупени от пазар пред НДК и засадени в двора – като експеримент: дали ще се прихванат, дали климатът и почвата ще им подхождат. С времето интересът към боровинките нарасна, а и резултатите бяха обнадеждаващи. Днес тези първи 20 корена вече растат в контейнери и дават плод, а стопанството ни разполага с над 5000 саксии и повече от 20 различни сорта американска боровинка.

От 5000 саксии до 6.5 тона – кои бяха повратните моменти по пътя и какво ви помогна да останете устойчиви?

Всяка година и всеки сезон носят своята специфика и предизвикателства – трудности, които неизменно ни правят по-силни и устойчиви.
Повратните моменти са много и чести. Но може би най-тежките са онези, в които си на ръба на силите си – изтощен, но въпреки всичко трябва да продължиш. Работата с различни хора и поколения също е изпитание – понякога изтощаващо, понякога вдъхновяващо – но винаги те учи на нещо ново. А най-голямото удовлетворение идва тогава, когато си се справил, въпреки всичко.

Защо избрахте именно маслодайната роза „Дамасцена“ – какво я прави толкова специална за вас?

Регионът е благоприятен затова. Все пак се намираме в “Розовата долина”.

Какво стои зад философията на вашите сладка – от класиката до хабанеро? Кои са най-предпочитаните вкусове?

Най-големите ни хитове са сладкото от 100% плод и това с люта чушка "Хабанеро". На базари или при разговори с клиенти, всички отбелязват колко впечатляващо е, че и двата продукта са без добавена захар или подсладители – това ги прави уникални сами по себе си.
Още по-специалното обаче е, че повечето сладка на пазара се правят с горска боровинка, която е естествено кисела и почти винаги изисква добавяне на захар. Нашето сладко се приготвя от култивирана американска боровинка – специално подбран сорт, който оставяме да узрее напълно, за да развие естествените си захари. Така постигаме богат, балансиран вкус – без нужда от нищо излишно.

Какво ново донесе закупуването на сортировачната и пакетажна машина с изкуствен интелект?

Това може да кажем след края на сезона, тъй като тепърва ще я ползваме :)

Как управлявате продажбите изцяло през социалните мрежи – кои са уроците, които бихте споделили?

Как? С мерак! С много труд, постоянство и най-важното – като слушаме хората. Следим какво харесват нашите последователи, какво ги привлича, какво ги ангажира и с какво най-силно се свързват.
Времето на броенето на лайкове и последователи отдавна отмина. Днес фокусът е върху реалното въздействие – как хората възприемат съдържанието, как разговарят с теб, как се включват. Именно това ни води в решенията какво съдържание да създаваме. Да, винаги се опираме на данни, но понякога е нужно и малко бунт срещу статистиката – експериментираш, пробваш, греши и учиш. Винаги учим от всяка една публикация.
И още нещо – с навлизането на AI и всички отворени платформи, все по-често си личи кога съдържанието е генерирано с помощта на инструменти като ChatGPT – текстове, снимки, постери. Няма нищо лошо, но понякога липсва онази истинска идентичност на бранда, който се опитваш да изградиш или развиеш. А точно това хората търсят – нещо автентично, нещо тяхно. Може би затова и успяваме да реализираме голяма част от продукцията през социалните мрежи – защото сме си ние, такива каквито сме. Истински.

Какво означава „усещане за сезонност“ за вас – и как това се отразява в продуктите, които предлагате?

Уникалността, която даваме. Това да покажем на хората какъв е процесът при нас от рано сутрин до 2 през неща, когато свърши работният ден по време на кампания. Усещането за сезонност се усеща и по свежестта на плодовете, които берем и изпращаме със страшно много внимание и любов.

Кои са най-големите трудности при отглеждането на боровинки и рози – и как се справяте с тях?

Ако трябва да посочим една основна трудност – това е липсата на време. Понякога си мечтаем денят да има 48 часа… макар че вероятно и тогава пак няма да ни стигне. В крайна сметка всичко опира до приоритизиране.
Трудно е, защото искаме да направим ужасно много неща за изключително кратко време. Затова непрекъснато търсим начини да оптимизираме процесите. Но все пак – това е агросекторът, където голяма част от работата си остава ръчна. Но пък в това си има и своя чар и своите предизвикателства.

С какво Roseberry Farm се различава от останалите ферми – какво искате хората да запомнят от срещата с вас?

Всяка ферма, всеки бизнес носи своята уникалност. А това, с което искаме хората да ни запомнят, е качеството – на продуктите, на услугите и на всяко преживяване, до което се докосват. Защото зад всичко това стоят много труд, постоянство, страст… и един наистина здрав кръст!

Какви са мечтите ви оттук нататък – нови продукти, нови посоки, нови вдъхновения?

О, идеите са толкова много! И непрекъснато се променят с всеки нов сезон, затова би било твърде смело да кажем точно накъде ще ни отведат. Но едно си пожелаваме искрено – един ден да сме основателите на първия кооператив за берита (и не само!) в България. 😊

...

Историята на Roseberry Farm е още едно доказателство, че устойчивото земеделие и смелите експерименти вървят ръка за ръка. От първите 20 корена боровинки, купени „на импулс“ от пазар край НДК, до 6,5 тона плод през последния сезон и сладка без захар, Roseberry Farm показва, че с труд, иновации и постоянно слушане на клиентите може да се постигне истински успех. Кристина и екипът ѝ продължават да доказват, че най-силният коз е естественият вкус — и че когато вярваш в качеството, всяка реколта може да се превърне в повод за празник.


Споделяне на статията


Коментари


Запишете се за бюлетина ни



Следете ни