От корпоративния стрес до хармонията на пчелина – пътят на BHoney
Когато Венелина Наумова и съпругът ѝ се сблъскват с напрегнатото ежедневие на корпоративния свят, те търсят начин да забавят ритъма и да открият хармония. Точно тогава, в далечната 2016 г., в живота им влизат пчелите – не просто като хоби, а като истинска страст. Така се ражда BHoney – семеен бранд, който обединява любовта към природата, стремежа към чисти и натурални продукти и ангажираността към устойчивото пчеларство. В това интервю Венелина разказва за пътя им от първите кошери до висококачествения мед, който създават днес.
Разкажете ни повече за решението да оставите корпоративната си кариера и да се посветите на пчеларството – какво Ви вдъхнови за тази промяна?
Bhoney e семеен бранд, който не е второ или трето поколение пчелари, както повечето обичат да пишат. Ние сами открихме любовта към пчелите и пчеларството и мислим да предадем нашите знания на всеки, който се интересува. Аз съм икономист а съпругът ми е инженер.
Всичко започна през 2016 г., когато и двамата работихме с “Корпоративни клиенти” в голяма международна компания при изключително динамична среда, пътувания и общуване с множество хора. Все още не се беше чувало в България за Бърнаут-синдрома, но вече усещахме как и двамата прегряваме. Тогава моят съпруг, след като изчете всичко за пчелите, реши че ще можем да си бъдем взаимно полезни. Пчеличките ще ни помогнат да се разтоварим психически и да си произведем уникален български мед. В замяна, ние ще се грижим за тях, защото осъзнаваме, че те са едни от най-важните живи същества на планетата. Благодарение на тяхното опрашване, биоразнообразието в България ще продължи да се запазва и развива.
Не след дълго между нас и пчелите пламна огромна любов и страст към това, което правим и спонтанно решихме да създадем нашият бранд Bhoney. Огромния опит, който натрупахме в голяма компания, ни помогна да поемем изцяло нашия бранд, да правим всичко професионално, прецизно, без грам компромис към качеството и отношение към всеки един клиент. Много хора не осъзнават, че да изградиш доверие към своите клиенти и партньори изисква много работа, търпение и изключителна коректност.
Какво Ви накара да изберете именно районите на село Пчелиново и село Гълъбинци за Вашите пчелини? Как влияе разнообразието от растения върху вкуса на меда Ви?
Избрахме село Гълъбинци, община Тунджа, тъй като там са едни от най-плодородните земи в България с много богато биоразнообразие на паша. В природата на пчелата е да събира прашец от разнообразни растения, а не от тези, които са най-близко до тях.
Село Пчелиново, избрахме, тъй като там е гора, която е част от екологичната мрежа НАТУРА 2000. Вкуса на меда наистина зависи от това, какъв прашец е събирала пчеличката.
Какво отличава меда на BHoney от останалите на пазара и как поддържате високото му качество?
За нас не е важно да сравняваме нашия мед с този на колегите и да казваме кой е по-хубав. По-скоро може да говорим само и единствено за нашия мед. Гарантираме за качеството му до последната капка и се гордеем, че е такъв, какъвто пчеличките са го създали. Държим меда да се събира при ниска влажност около 16%, което го прави вечен.
Работите активно с ХоРеКа сектора. Какъв е приносът на Вашия бранд към утвърждаването на меда като продукт с висока стойност в ресторанти и хотели?
Благодарим на ХоРеКа сектора, че ни се доверява от години. Все повече собственици от този сектор започнаха да заменят пластмасовите опаковки със стъклени и все повече от тях започнаха да търсят не просто мед, а истински мед. Това само може да ни радва.
Вашата любов към пътуванията – оказала ли е влияние върху философията и подхода Ви към пчеларството? Черпите ли вдъхновение от международни практики?
Да, ние много обичаме да пътуваме, но не бихме казали, че това променя философията към пчеларството. По-скоро изложенията, които посещаваме, ни помагат да видим как се развиват технологиите относно механизацията, пакетирането и опаковането.
Какво бихте посъветвали потребителите, за да разпознават качествения мед на пазара? Какви са ключовите показатели, на които да обърнат внимание?
В домашни условия трудно може да се разбере до колко един мед е истински, за това е хубаво да се доверите на доказани във времето пчелари.
Какви пчелни продукти бихте препоръчали за повече енергия и добро здраве през пролетта?
След дългата зима при много хора настъпва пролетна умора. Тя се изразява в отпадналост, изтощение, липса на енергия, сънливост през деня, безсъние през нощта, главоболие. За всичко това има магическо “хапче”, а именно медът. Всяка сутрин яжте по една лъжица мед, движете се активно и пийте повече течности. Вечер преди лягане също вземете една лъжица мед и ще видите как само за седмица ще подобрите съня си.
Пчеларството е тясно свързано с екологията. Какви са Вашите усилия за опазване на пчелите и природата?
Както споменахме по-горе, пчелите са най-важните живи същества на планетата. Ако няма пчели, няма да има и живот. Те играят ключова роля в опрашването на множество растения, включително множество видове плодни дървета, цветя и зеленчуци. Този процес е необходим, за да се образуват плодове и семена, които са част от хранителната верига. Без опрашването, много растения биха изчезнали, а с тях и голяма част от животните по хранителната верига. За това ние пчеларите отглеждайки пчелни семейства, опазвайки българската медоносна пчела косвено помагаме на природата. Нашият бранд подкрепя опазването на околната среда и намаляването на вредните емисии. Ние се стремим на 99,99% да пакетираме нашите пратки с еко опаковки и материали. Заменихме конвенционалния ни автомобил с електрически, така че ходенето от и до пчелините и ежедневното доставяне на пратките е без да замърсяваме околната среда. Не ползваме найлонови торбички, избягваме пластмасовите изделия.
Какво е бъдещето на BHoney – планирате ли разширяване на дейността или въвеждане на нови продукти?
Като всеки бранд и ние имаме амбицията да се развиваме. Обмисляме да добавим нови продукти към нашето портфолио. На път сме да роботизираме текущата поточна линия за пълнене и етикетиране на пчелния мед. Имаме и нов проект, насочен към малките бурканчета с мед, но искаме да изненадаме нашите клиенти.
Имате ли любима рецепта или приложение на Вашия мед, което бихте споделили с читателите?
Да любимата ми рецепта е за печени моркови с нахут и мед. Втората ми страст след пчелите е кулинарството. В сайта имаме блог ”Рецепти с мед”. Рецепти там са лично приготвени и усъвършенствани от мен. След време мислим да издадем книга “100 рецепти с мед”.
...
BHoney не е просто бранд за мед – това е философия за живот, в която природата, качеството и почтеното отношение към клиентите вървят ръка за ръка. Венелина и съпругът ѝ доказват, че пчеларството не е само занаят, а и мисия – да опазват околната среда, да образоват хората и да предлагат истински, неподправен мед. С поглед към бъдещето те не спират да се развиват, като планират нови продукти и дори кулинарна книга с рецепти с мед. А за тези, които търсят чист, натурален мед, BHoney обещава – всяка капка е създадена с грижа, любов и уважение към пчелите.