Rawlls: Как се правят натурални хрупкави чипсове без компромис в качеството
Истинският снакс не трябва да идва с компромиси. Вилиана и Николай Радеви вярват в това с цялото си сърце – и с тази вяра създават Rawlls: марка, родена от любов към природната храна и от желанието да предложат на хората не просто „здравословна“ алтернатива, а истински полезен и вкусен продукт. С минимална обработка, нулеви отпадъци и без грам изкуствени добавки, Rawlls променя представите ни за чипс – и ни показва как „грозните“ зеленчуци могат да се превърнат в нещо изключително.
Как се роди идеята за Rawlls и какво ви вдъхнови да създадете здравословна алтернатива на традиционния чипс?
Идеята за Rawlls се роди заради ограничения избор на истински здравословен снакс на пазара. Хората все повече се интересуват с какво се хранят и какво съдържат храните, които купуват. Всеки, който има отношения към начина си на хранене, чете етикетите и може да направи адекватна преценка дали дадена пакетирана храна, която се е провъзгласила за „здравословна“, наистина е такава. Истината е, че малко от храните, които се определят като „здравословни“, са такива в действителност. За нас здравословната храна идва от природата, запазва целостта си и е минимално преработена, без подобрители и консерванти. Затова решихме да създадем „чипс“, който е направен единствено от зеленчуци и плодове, минимално обработени, почти сурови, и овкусени само с подправки.
Разкажете ни повече за процеса на сушене на ниска температура – как запазвате хранителните стойности и вкуса на продуктите?
Процесът на сушене на ниска температура е подобен на сушенето на слънце, който съществува от векове и е бил естествен начин за съхранение на пресните плодове и зеленчуци през студените месеци. При нас процесът е подобен, но разбира се доста по-контролиран. Целта ни е да се възползваме от този познат от векове метод на консервиране на пресни продукти, за да не се налага да добавяме консерванти. След като нарежем пресните плодове и зеленчуци на максимално тънки резени, ние ги сушим дълго време, докато изпарим почти 100% от водното съдържание. По този начин първо получаваме желаната текстура на крехък и хрупкав „чипс“ и второ - успяваме да съхраним продукта за дълго време, заради липсата на влага.
В същото време ниската температура на сушене (до 70°C) съхранява до голяма степен фибрите и хранителните вещества, а ароматите и вкусовете се концентрират. Получават се много апетитни парченца чипс. Съществено е да се отбележи, че при изпаряване на водното съдържание, пресните плодове и зеленчуци стават много леки и се свиват, което ни позволява да съберем голямо количество чипс в едно леко и удобно пакетче. Например в един пакет чипс „Домати с риган“ са вложени над 500 гр. домати, а в „Тиквичка със сумак“ цели 700 гр. пресни тиквички. Изяждайки един пакет чипс, консуматорът приема дневната си доза плодове или зеленчуци по най-лесния и удобен начин.
Как подбирате плодовете и зеленчуците за вашите чипсове? Имате ли предпочитани български производители, с които работите?
Първоначалната ни идея беше да използваме плодове и зеленчуци само от български производители. За съжаление реалността се оказа по-различна. Сезонността на суровините за производство е много голям фактор. Оказа се невъзможно да намерим български тиквички или домати през зимния сезон. От друга страна, ябълките, морковите и цвеклото са налични през цялата година и винаги купуваме български. Ще Ви изненадам ако кажа, че кейла, който използваме, също е български и се отглежда целогодишно във ферми близо до нас. През пролетния и летния сезон сме ангажирали български земеделски производители около нашия регион, които отглеждат тиквички и домати само за нас. Така взаимно си помагаме – ние получаваме качествени пресни продукти, директно от градината, а земеделците използват земята си по-ефективно. Българските производители предпочитат да продават продукцията си директно на нас, отколкото на големите борси, където изкупната цена обикновено е много ниска и не оправдава техния труд.
Кои са най-предпочитаните вкусове от клиентите ви и има ли нови варианти, които планирате да добавите в бъдеще?
Най-предпочитаните вкусове са зеленчуковите. Номер едно е чипс „Тиквичка със сумак“, което беше учудващо за нас, защото подправката сумак е непозната за много хора, но в същото време това предизвиква любопитство у клиентите. Явно остават доволни от резултата. Причината да изберем сумак е, че той има много интересен кисел вкус и деликатни цитрусови нотки, които правят иначе безвкусната тиквичка по-интересна. Друг много търсен продукт е кейлът. Той е изключително полезен зеленчук, ценен в цял свят. А най-хубавото е, че нашият е български, отглеждан в местни ферми. Кейла овкусяваме с хранителна мая, зехтин и пресен лимонов сок. Тези съставки го правят много крехък и вкусен, а хранителната мая има т. нар. „умами“ вкус, който напомня на сирене. Тя се използва като заместител на пармезан от хората с вегански начин на хранене и съдържа много витамини от групата B, които са дефицитни при изцяло растителния начин на хранене. Чипсът от кейл е истинска „супер храна“.
Плодовите ни вкусове от портокал и ябълка са по-слабо търсени. Предполагам, че ябълката не е достатъчно интересна за хората, защото в България имаме ябълки целогодишно и хората очакват нещо като ошав от ябълки. Но тези, които са го опитали, остават изненадани. Ние го правим много хрупкав, точно като чипс, а вкусът е превъзходен - наситена сладост с леки кисели нотки. Децата го обожават, а те са най-големите критици.
„Нулев отпадък“ е важна част от вашата философия. Как се справяте с предизвикателствата, свързани с устойчивото производство?
Ние изкупуваме от производители и търговци т. нар. „грозни“ плодове и зеленчуци. Те са абсолютни годни за консумация, но външният им вид не отговаря на изискванията на големите вериги магазини. Затова тези продукти често са пренебрегвани и в последствие изхвърляни. Ние с готовност ги приемаме и сушим. Вкусът им е безкомпромисен. Наскоро сушихме тиквички с дебелината на моркови, които вероятно никой друг нямаше да купи. Стана превъзходен чипс . Не изхвърляме почти нищо от плодовете и зеленчуците, не белим ябълките, използваме ги с кората, която съдържа ценни съставки. Единствено не използваме портокаловите кори, защото плодовете идват от далечни страни и са със силно обработена кора, за да се запазят при транспортиране и дълго съхранение.
На какви хора най-често се харесва Rawlls – има ли специфични групи клиенти, които проявяват най-голям интерес?
Нашите продукти се харесват от интелигентни и осъзнати хора, които имат отношение към хубавата и истинска храна. Такъв тип хора трудно ще бъдат заблудени за здравословните ползи на даден продукт. При нас няма тайни и уловки – съставът на нашите чипсове е абсолютно изчистен, без каквито и да било изкуствени добавки и подобрители – храна, идваща от природата. Нашите клиенти са хора, които високо оценяват този факт.
Също така нашите продукти са подходящи за хора с всякакви хранителни ограничения, защото нямат никакви алергени, могат да се консумират и от малки деца.
С нашите чипсове можете да накарате злоядите деца да хапват повече плодове и зеленчуци с удоволствие. Виждала съм 3 годишни деца, които изяждат цял пакет чипс Кейл и искат още. При други обстоятелства трудно ще ги накарате да изядат купа със зелена салата .
Какви са основните предизвикателства при създаването и налагането на здравословни снаксове на българския пазар?
Основните предизвикателства са свързани с ценовото позициониране. Първоначалната ни идея беше да създадем масов продукт, който да се среща навсякъде, както конвенционалните картофени чипсове. По този начин искахме да предоставим на хората здравословна алтернатива когато се озоват пред щанда със снакс.
Не за пръв път реалността се оказа по-различна. Трудно е да наложим Rawlls като масов чипс заради по-високата цена за пакет в сравнение с традиционните картофени или оризови чипсове. Ние влагаме изключително големи количества плодове и зеленчуци в един пакет. На потребителя може да му се струва, че количеството е малко като грамаж, но е точно обратното. Например в пакет „Тиквички със сумак“ са вложени над 700 гр. тиквички, в чипс „Домати с риган“ има над половин килограм домати. При изсушаване пресните плодове и зеленчуци се свиват и олекват заради извеждането на водата, като в същото време се получава много засищащ продукт с висока хранителна плътност. При влагането на такова голямо количество пресни плодове и зеленчуци няма как да получим ниска цена, особено през зимата когато всички знаят, че килограмът на доматите и тиквичките надвишава 5-6 лв., да не говорим за кейла, който понякога се предлага по 25 лв. за килограм.
Въпреки всичко ние се стараем цените на пакет чипс да са приемливи, за да могат повече хора да се възползват от здравословните алтернативи в забързаното ежедневие.
Какво ви мотивира да продължавате да развивате Rawlls и как си представяте бранда след 5 години?
Това, което ни мотивира, въпреки трудностите, са възхитените и доволни клиенти, които оценяват продуктите, които произвеждаме с толкова внимание. Мотивират ни и хората, които работят в нашето производство. Те са изключително горди и ангажирани с продукта, който произвеждат и го правят с огромно желание. Всички те преди са работели в хранителни производства и по техни думи никога не са произвеждали толкова истинска и здравословна храна, която да бъде в услуга на хората. Техният ентусиазъм ни мотивира да продължим.
След 5 години бих искала да има по-голяма осъзнатост сред хората по отношение на масово произвежданите храни. В момента проблемите, които решава съвременната хранителната индустрия са:
• Как да се произведе достатъчно храна, за да се нахранят почти всички – използват се генно модифицирани земеделски продукти с висок добив.
• Как това да стане евтино – използват се възможно най-евтините суровини.
• Как да се запази тази храна, така че да може да се съхранява и транспортира безопасно до другия край на света – използват множество консерванти.
• Как да се направи пристрастяващо вкусна – добавят се допълнително захар, мазнини, сол или MSG.
Единственият проблем, който не се разглежда е как храната да бъде здравословна или поне безвредна. Масовата диета включва храна, подчинена на този бизнес модел. Ако хората започнат да се хранят с повече осъзнатост по отношение на здравето си, със сигурност и Rawlls ще съществува и ще се развива. Ние сме пълна противоположност на този бизнес модел.
Ако можехте да изпратите едно послание към хората, които се стремят към по-здравословен начин на живот, какво би било то?
Не правете компромис с истинската храна, спортувайте, бъдете здрави и изпълнени с енергия, само тогава ще имате достатъчно сили и вдъхновение да следвате мечите си.
...
Историята на Rawlls е пример как една малка идея, подкрепена от знания, страст и упоритост, може да се превърне в значима промяна за цели общности – от фермерите, които намират нов пазар, до децата, които с удоволствие хапват кейл. Rawlls не просто създава продукти, а изгражда култура на съзнателно хранене. А ако все още не сте опитали техния чипс – може би е време да разберете колко вкусна може да бъде природата, когато ѝ се даде шанс.