Сос от сини сливи с вкус на любов: Историята на Dimmy’s Farm
Dimmy’s Farm е малка ферма с големи амбиции. Семейството произвежда разнообразни продукти от сини сливи, включително пресни и сушени плодове, сладка и сосове, като се фокусира върху качеството и естествения вкус.
В интервюто по-долу, Димитър Матеев и Преслава Петрова разказват за началото на бизнеса си, предизвикателствата, които срещат, и как семейството и иновациите играят важна роля в тяхната успешна работа.
Разкажете ни повече за историята на Dimmy’s Farm. Как се роди идеята да се върнете в Левски и да създадете ферма, специализирана в сливови овошки?
Двамата с Преслава учихме в София, аз в Лесотехнически университет /Растителна защита/, а тя в УНСС /Творчески индустрии и бизнес/. По време на пандемията от Covid - 19 се наложи да се върнем в родното място, а именно гр. Левски. Аз винаги съм мечтал да притежавам овощни масиви, както по филмите. И така през 2022 г. ми се отдаде възможност да закупя първите 10 дка, които си имаха стари насаждения от сини сливи, а останалата част беше с орехи. Обмисляхме всякакви варианти, с какво да бъдат засадени. След известно проучване установихме, че сливата е най-подходящия вид овощно дръвче.
С помощта на семейството в лицето на моята леля и свако, започнахме да чистим нивите. След проучване на сортовете и предназначението на градината, а именно дали ще бъде за прясна консумация или преработка, избрахме сортовете. Pролетта през 2023 г. заедно с моите братовчеди, семейство, приятели, започнахме голямото засаждане. Сортовете, на които се спряхме са - Чачанска лепотица, Чачанска найболя, Топ енд Плюс, Харганта, Презента и Стенлей за опрашител. Края на 2023 г. закупихме и другата част от земята, върху която се намира градината, като процедурите бяха същите. Веднага след като ги засадихме започнахме да мислим къде ще бъде тяхната реализация.
През септември 2023 г., започнах работа във фирма “Байер България” ЕООД и от запознанствата ми със земеделците в сектора обсъждахме едни и същи проблеми, а именно ниската изкупна цена, евтин внос, липсата на предприятия за преработка на суровината им. Затова веднага започнахме да разработваме продукти, с които да добавяме стойност на суровината ни. И така с помощта на наши близки приятели - готвачи, разработихме соса от сини сливи. В последствие при проучване на пазара в цял свят, видяхме, че има недостиг на качествени продукти в гамата със сладка, затова решихме да правим сладка със 100 % плодово съдържание и с цял плод.
Кое беше вашето най-голямо вдъхновение да стартирате този проект и как семейното ви наследство и знанията на агроном ви помагат в ежедневната работа?
За да стартираме този проект, трябваше да знаем какъв е проблемът на хората, най-вече със здравословното им състояние. Масово хората днес имат проблем със стреса, със забързания живот и невъзможността им в този процес да консумират качествени продукти. И си казахме, че освен да произвеждаме такъв тип продукти, ние ще сме добрия пример сред млади и подрастващи, като показваме как се случват нещата от нулата. Нашите родители не са в земеделския сектор, но това, че аз съм агроном, изключително много помага поради контактите ми в сектора, познанията и енергията.
Какви предизвикателства срещате в конкуренцията с големите производители и хранителни вериги?
В началото, когато тепърва започвахме работа с търговци, се целяхме в големи вериги и дистрибутори. Там са големите количества, многото клиенти. Това е “успешното” и “голямата хапка”. В реда на нещата работа първо започнахме с по-малки био и натурални магазинчета, месарници. Правехме си проучване от социалните мрежи, ето защо е и толкова важно да ги поддържаме и развиваме, аз - Преслава си уреждах директно среща със собственик/управител и така започнахме работа с първите си поне 20 магазина. Хубавото при тези обекти е, че доста често продавач-консултант е именно собственикът/управителят, съответно личният контакт с клиентите е много силен. По пътя на реализацията се срещахме и с големи дистрибутори и вериги. При тях има три основни проблема, които изникват за висококачествен фермерски продукт:
- Не е тайна, че с големите количества идват и големите отстъпки.
- Почти никой от големите дистрибутори не иска да разработва нов продукт, освен ако не е под тяхна марка.
- Оказа се, че нашите идеални клиенти изобщо не са в големите вериги и не очакват продукти като нашия да бъдат там. Това дори е признак на занижено качество.
Това ни показваше пазарът, още когато започнахме преговори през март-април. До средата на лятото вече бяхме убедени на 100%, че големите дистрибутори и търговски вериги не са за нас и нашите продукти. Поне на този етап от жизнения цикъл на Dimmy’s Farm.
Разбира се, за да стигнем до това преминахме през доста разочарования. Отиваш да запознаеш заинтересована страна с твоя продукт, твоето “бебе”, в което силно вярваш и си вложил толкова труд и любов, а пренебрежението, което срещаш доста често от “големите” може да действа обезкуражително. Но е такова, само когато не познаваш своя идеален клиент. А ние избрахме правилния път, като се вслушахме и замислихме “Къде са нашите хора?” Те са в онези малки магазинчета и месарници, които отделят внимание на всеки продукт и клиент. Обичат хубавата, качествена храна, търсят я и я оценяват подобаващо.
Кои са основните трудности, които срещате в ежедневната работа във фермата?
Основните трудности във фермата е с намирането на работна ръка, която да знае какво прави и да го прави качествено. За това ние сме се съсредоточили в семейството, основните дейности ги извършваме с членове от семейството. Планираме задачите, които трябва да извършим и всеки знае как да си организира ангажиментите. За нас това ще бъде бъдещото развитие на този тип бизнес. По този се сплотява семейството и всички се връщат към земята, което е най-важното.
Как поддържате високо качество на продуктите си? Какви принципи и стандарти спазвате, за да гарантирате, че клиентите получават само най-доброто?
Замисълът на нашата фирма е да произвежда продукти с високо качество. Това става чрез партньори, които отговарят на най-високите изисквания за хигиена и качество. Съобразяват се с нашите изисквания и технология, която е доста енергоемка. При сладката се съсредоточихме в гамата със 100% плодово съдържание и цял плод, който гарантира на клиента, че плода, който използваме е високо качество. Видяхме, че пазарът се нуждае от продукти, които са качествени и без съдържание на захари, зжатова берем плодовете си, когато са с най-висока естествена плодова захарност. Ако се нуждаят от подслаждане, използваме “Стевия”. Така правим продуктите си максимално привлекателни, дори и за хората, които спазват хранителни режими и внимават какво слагат на трапезата си.
При сушените плодове стандартите и технологията, която прилагаме е бавно сушене на 50-60 градуса, което отнема доста повече време от стандартното, но гарантира, че се запазват хранителните елементи на сушения плод и премахваме костилките след сушене. Така нашите плодове остават максимално свежи или така наречените “етювирани” сушени плодове. По този начин гарантираме на нашите клиенти, че консумират сушен плод с гарантирано качество дори и за най-взискателния клиент.
Сосовете са най-иновативните ни продукти, при които приложихме доста новаторство в технологията и начина на приготвяне. Суровината е наша, подправките, които слагаме в тях са със сертификат за качество, което гарантира за техния произход. За да сме максимално сигурни, че клиентът ще е доволен, прилагаме във всеки един от нашите продукти с изключение на сушените плодове, пастьоризация поради липсата на консерванти в продуктите ни. По този начин гарантираме на клиента, че продуктите ни ще запазят качеството си и трайността си до момента на тяхното отваряне.
Използвате ли предимно традиционни или иновативни методи в отглеждането на сливи и производството на сладка и сосове? Какви са ползите от тези методи за крайния продукт?
Имаме няколко схеми на засаждане в нашите градини, някои са 4 на 5 м., а другите са интензивен начин на отглеждане 4 на 2,50 м. Решихме да инвестираме в такъв тип метод поради по-високите добиви, но този тип отглеждане изисква задължително изграждане на поливна инсталация, която предстои да се изгради при нас. Предпочетохме я поради възможността й продукцията да се прибира механизирано, което решава доста голям проблем, като работната ръка. Предстоят инвестиции в система против слана, плюсова хладилна камера с фотоволтаична централа, която да позволи да съхраним продукцията си след нейното обиране.
Иновативно в нашите сладка е целият плод, плодовото съдържание и плодовите комбинации, които правим със сливата. По този начин чрез иновация връщаме клиентите си в миналото, когато лично те са си го правили във вкъщи.
Сосовете сами по себе са си иновация. Те са първите плодови сосове от синя слива в България и Европа със 100% плод. Много добра и умерена комбинация от вкусове и подправки в едно шишенце.
Какви мерки предприемате, за да направите Dimmy’s Farm екологично и социално отговорен бизнес? Какви са вашите визии за устойчивото развитие на земеделието?
Нашата градина се отглежда с помощта на екологични торове, които ние си набавяме от природата, като тор от коприва. Ние не използваме хербициди, с които да се борим с плевелите, а косим и оставяме затревено в междуредията ни. По този начин се запазва и влагата в почвата. Облагородяваме и площите около нас, за да даваме пример на хората. Чувстваме, че въпреки младостта ни като възраст и младостта на бранда вече имаме хора, на които предаваме стойността, която прилагаме в производството и в живота. Това е показателно за социалната отговорност на бранда. Занапред ще продължим да участваме в дейности, които ограмотяват младите на тематика - финансова грамотност, постоянство, целенасоченост, ценности и неща, които да ги направят добри и работливи хора.
В бъдеще технологии ни за отглеждане на плодовете ще бъдат насочени към регенеративно земеделие, което освен че ще върне живота в почвата, ще допринесе и за по-добри резултати в добива.
Наблюдавате ли промени в предпочитанията на клиентите?
Ние вече променихме няколко пъти бизнес модела и адаптирахме продуктите си. Първото сладко, с което започнахме, беше сладко от сини сливи със захар, което е традиционно за всеки дом. Но постоянната обратна връзка беше за сладка без захар, поради висок процент от хора със здравословни проблеми или хора, които искат да се хранят по-здравословно. Поради тази обратна връзка променихме всичките ни сладка да са без захар.
Абсолютно винаги преди да пуснем даден продукт на пазара сме се допитвали за обратна връзка на нашите клиенти. Това става чрез изложенията или дейности, в които участваме чрез дегустация. По този начин продуктът търпи постоянни корекции.
Чрез тези допитвания адаптираме продуктите си към пазара. По този начин се раждат и нови продукти, които не сме подозирали, че ще правим, но явно пазарът ги налага. Всеки нов продукт минава внимателно през качествен мониторинг най-вече от нас, за да гарантираме на клиентът няма да бъде разочарован.
В последното изложение в Inter Expo Center се роди нова идея и продукт, който е свързан с ползите на синята слива. След като разработим технологията ще подберем и рецепта и ще проследим как ще го приемат нашите клиенти.
Към ден днешен, Dimmy’s Farm, дори с този бърз темп на развитие, си остава едно “бебе”. Компанията е на пазара по-малко от година и бих казала, че продуктите и изобщо идеята, са все още в процес на валидация.
Как адаптирате продуктите си и бизнес модела си към новите тенденции на пазара?
Поради липсата на достатъчно време за изграждане на цялостен потребителски профил, сме в процес на адаптация към вкусовете и предпочитанията на пазара, които също постоянно се развиват.
Според проучвания, тенденциите на пазара за натурални и здравословни храни нарастват с около 10% годишно, а все по-голям брой потребители се ориентират към чисти, локални продукти. С това наум, нашият фокус е както върху запазване на качеството и натуралния произход, така и върху следене на обратната връзка от клиентите. По този начин се стараем да отговаряме на текущите нужди, докато в същото време оставаме отворени за иновации и нови продуктови линии.
Кои продукти са най-популярни сред вашите клиенти в момента и има ли нещо, което ги изненадва най-много в асортимента ви?
Продуктът, който привлича най-много внимание, е сосът ни от сини сливи, който е и първият такъв в България. Сладката обаче също не остават назад, защото има много търсещи качеството ценители, които до момента не са опитвали нещо толкова дълбоко и автентично на вкус. За нас е важно да запазим натуралния аромат и сладост на плодовете като избягваме добавянето на изкуствени аромати и подсладители. Според клиентите това прави нашите продукти да се открояват на пазара.
Нещо, което най-много изненадва нашите клиенти, е процесът ни на приготвяне и вниманието към детайлите. Сушените плодове, например, не са само здравословна алтернатива на сладкишите, но също така се отличават със своята текстура и свежест, което е рядко срещано при подобни продукти. Клиентите често споделят, че са приятно изненадани от баланса между сладост и естествен кисел вкус, особено при сушените ни вишни. Това ни мотивира да продължим да експериментираме и да развиваме нови идеи, които отговарят на високите очаквания на нашите клиенти, но и запазват традицията и качеството, които влагаме във всеки продукт.
Какви важни уроци сте научили по време на работата си във фермата и какви съвети бихте дали на малки производители, които искат да пробият на пазара?
На първо място е да се обмисля всичко, което се прави при създаване на трайно насаждение, където една грешка би струвала много средства и усилия.
Да се прави предварителен анализ за реализация на продукцията след като се произведе, а не първо да се създаде и след това да се чуди къде ще се пласира. Нашият бизнес модел е наобратно на всички, ние първо произвеждаме даден продукт, валидираме идеята, целта и замисъла му. По този начин ако нещо не е както ти си го мислил, грешката ще струва много по-малко. Тогава ще имаш време да адаптираш идеята си спрямо нуждите на пазара и ще може да се пристъпи към по-сериозни инвестиции в производство. Но преди валидация на идеята не трябва да вкарваме големи средства в производство.
Другия ми съвет е да се възползват от европрограми. Напук на всички мнения, ние участваме в няколко подмярки, като “Млад фермер”, Плана за “Устойчивост и развитие”, 4.2 “Преработка на плодове и зеленчуци”, по този начин особено в началото, е голямо облекчение откъм инвестиции в инвентар или производствени разходи. Да, административната тежест не е малка, но ако искаш наистина да се развиваш мисля, че има как с европрограми.
И последен съвет е каквото и да произвеждате, да му придавате добавена стойност. Това е бъдещето за нашия бизнес, затова си мисля, че и за много други като нас. В Западна Европа отдавна го правят, ние за съжаление тепърва прохождаме, но поради неконкурентната обстановка от внос на плодове и зеленчуци, това е спасението на бранша. Също и сдружаване, с което може да задоволиш клиент за по-дълго време или изграждане на общи съоражения, с които да се заготвя или преработва продукцията.
Какви нови проекти или продукти планирате за бъдещето на Dimmy’s Farm? Какво могат да очакват клиентите ви и ще разкажете ли за бъдещото си участие в Agri Summit & Awards 2025?
Планираме увеличаване на производството както на сливи, така и на праскови и кайсии. За това още през пролетта на 2025 г. ще засадим 10 дка праскови, с което искаме да захраним нашите нужди за преработка. Ще увеличим портфолиото ни от продукти, с което ще влезем в бързооборотните стоки като плодови барчета, сушени плодове и нектари. По този начин ще допринесем за още по-голямо доверие към нас, ще навлезем в грижите за децата на България чрез нектарите, които няма да са с консерванти или подсладители.
Инвестиционно, очакваме одобрение от няколко евро проекта, с които ще си помогнем напълно със затваряне на цикъла на производство. Ако това стане, през 2025 г. ни очаква доста динамична инвестиционна година.
Участваме отново в Agri Summit & Awards 2025, но този път Преслава ще се включи в организацията на събитието, а аз ще съм участник в събитието в категории “Лозаро-овощар”, “Млад фермер” и “Иноватор на 2025 г.”. Очакваме от нашите близки приятели и клиенти да ни подкрепят на това събитие.
.....
Dimmy’s Farm доказват, че традициите и иновациите могат да вървят ръка за ръка, създавайки продукти, които оставят траен отпечатък. Първият сос от сини сливи в България е само част от тяхната история на страст и качество. Опитайте го и се уверете сами – автентичният вкус ви очаква!
Споделяне на статията
Коментари
Още от категорията
Енергия от ядки: Семейна традиция, иновации и здраве в един буркан4 Ное 2024
Тайните на вкусната и здравословна торта: От кухнята на Just Cakes в Пловдив15 Окт 2024
Историята на Горско пиво: Как страстта към бирата се превръща в бизнес2 Окт 2024
Защо да изберем пилешко от свободно отглеждани кокошки7 Яну 2024
3 любими коледни лакомства и къде да ги намерите13 Дек 2023
Още от блога
Шарената сол – сред най-добрите подправки в света според Taste Atlas18 Дек 2024
Любим български продукт на 2024г - Номинации!16 Дек 2024
От лозето до чашата: Разликите между сомелиери, енолози и винолози11 Дек 2024
Избор на коледен подарък с кауза – зарадвай близки и направи добро3 Дек 2024
Защо продуктите със защитени наименования са важни и как можем да ги разпознаем?25 Ное 2024